torsdag 23. april 2009

Film- "Like a box of chocolate, you never know what you're gonna get"

Jeg er ganske glad i å se på film, jeg føler film er den best måten å ta en tur bort fra virkeligheten. Jeg har alltid hatt et godt forhold til film, helt siden første gang jeg så E.T. som syv åring. Da jeg så de magiske syklene fly over månen, var kanskje den gangen jeg begynte å tro at alt var mulig. Er det ikke det filmer skal få deg til å tro? At alt er mulig. Alt er kanskje ikke mulig, men i filmverden er absolutt alt mulig og alt er tillatt. I dag husker jeg ikke så veldig mye av E.T. fordi det var lenge siden sist jeg så den, men jeg husker hvordan filmen fikk meg til å føle meg. Det er noe ubeskrivelig.


Siden E.T., har jeg sett mange filmer. Noen utrolig gode filmer, noen mindre gode. Jeg har ikke noen spesiell filmsmak, men jeg liker absolutt ikke romantiske komedier! Det skal veldig mye til for at jeg skal synes en romantisk komedie er bra. Det er ingen overraskelser, og alle ender på samme måte. Helten får heltinnen eller omvendt. Men jeg må faktisk innrømme at en romantisk komedie jeg så nylig, ”Enchanted”, var veldig søt og original. Så jeg må nok unnskylde meg, ikke alle romantiske komedier er dårlige. Bortsett fra romantiske komedier, liker jeg de meste sjangre. Jeg er veldig glad i musikaler, så teit som det høres ut, så er faktisk ikke filmmusikaler dårlig underholdning. ”Chicago” og ”Fame” er to musikaler som er helt fantastiske etter min mening.


For å skifte tema fra musikaler, vil jeg gå over til en annen sjanger jeg liker veldig godt, nemlig gangsterfilmer. Selv om jeg kanskje virker som den typen som liker slike filmer, men gangsterfilmer er noe jeg virkelig setter pris på. Det er bare noe med mafia og den spenningen det skaper. Noen av mine favoritter innen den sjangeren er ”Goodfellas”, ”Scarface”, ”Taxi Driver”, ”Boondock Saints” og ”American Gangster”. Jeg tror at det som er så bra med gangsterfilmer er de moralske dilemmaene hovedrollene i filmene utsettes for. Vi får et innblikk i en slik verden full av kriminalitet og helt forferdelige ting, men vi får se en menneskelig side av disse som utfører de fæle handlingene. De som har sett disse filmene vet sikkert hva jeg snakker om.


Jeg elsker mørke komedier. Dette er kanskje den mest originale typen film som finnes. Slike filmer beviser bare at alle alvorlig sider ved livet har en morsom side også. En film som beviser dette på en veldig god måte er en film jeg har skrevet om før, ”Little Miss Sunshine”. En annen mørk komedie jeg også liker veldig godt er en film ved navnet, ”Fargo”. Dette er en typisk Coen- brødrene film, full av humor og drama. Vet du ikke hvem Coen- brødrene er? Søk på Google. Jeg anbefaler ”Fargo” på det sterkeste.


Filmer som får meg til å tenke over livet, er kanskje de beste. Det er noen få filmer som har hatt det inntrykket på meg. Men jeg kan trygt si at noen av det viktigste jeg har lært om livet, har jeg lært av filmer og bøker. Det høres kanskje veldig rart, men det er slik jeg føler for filmer. De filmene som har hatt det inntrykket på meg er ”Million Dollar Baby”, ”Into the Wild” og ”Juno”.

Jeg liker ikke så veldig glad i Bruce Willis og Arnold- action, men jeg setter pris på superhelt og tegneserieaktige filmer med my effekter. Dette er etter min mening den ultimate reisen fra virkeligheten. Disse filmene egner seg best på kinolerretet, men det er ikke alltid man rekker å se alt på kino, så DVD er en fin måte å få med seg det meste. Jeg har i det siste ikke hatt så veldig mye tid til filmer, men jeg bruker det jeg kan av ferier til å slappe av med en god film.


Etter dette innlegget tror du sikkert jeg er gal filmnerd, men sannheten er jeg har ikke sett flere filmer enn noen andre. Men jeg setter mer pris på filmer enn de fleste. Det beste hadde vært om jeg fikk jobbe med film en gang i fremtiden.


Her er en liten liste over filmer jeg mener alle burde få med seg:
- ”Forrest Gump”
- ”Million Dollar Baby”
- ”Bruce Almighty”
- ”The Gladiator”
- ”Batman” 1989 og ”Batman- The Dark Knight” 2008 (begge med Jokeren, den fra 1989 er litt bedre- etter min mening).




Bilde er fra:


Ingen kommentarer: