onsdag 11. mars 2009

Feeling Good

Musikk er en stor del av livet mitt. Jeg kan ikke tenke meg en dag uten iPoden min. Musikk er etter min mening noe universalt, og noe alle kan like uansett musikksmak. Sangekster er også en lyrisk sjanger, kanskje den mest utbredtde sjangeren. (hvis musikk kan anses som det).
Jeg har valgt presentere en sang som står meg veldig nær fordi den har en spesiell tekst, og veldig god musikk. Det er sang av Nina Simone, og heter "Feeling Good". Den handler om å være lykkelig og fornøyd med livet og de små tingene som gjør livet så spesielt.

"Feeling Good" av Nina Simone

Birds flying high you know how I feel
Sun in the sky you know how I feel
Reeds driftin on by you know how I feel

(refrain:)

Its a new dawn
Its a new day
Its a new life
For me
And Im feeling good


Fish in the sea you know how I feel
River running free you know how I feel
Blossom in the tree you know how I feel

(refrain)

Dragonfly out in the sun you know what I mean, dont you know
Butterflies all havin fun you know what I mean
Sleep in peace when day is done
Thats what I mean
And this old world is a new world
And a bold world
For me

Stars when you shine you know how I feel
Scent of the pine you know how I feel
Oh freedom is mine
And I know how I feel

Hvis man studerer teksten, er det ganske klart at sangen handler om det å ha det bra. Hun synger om sånne enkle ting, som er ganske vanlige som for eksempel fugler og solen, og hvordan disse tingene gjør henne lykkelig. En av hovedgrunnene jeg liker sangen, er fordi jeg kjenner meg igjen i det å sette pris på de små tingene. Spesielt nå som det er så trist og grått vær, ser jeg hvor mye jeg egentlig savner fargene i naturen og solen. Een del av teksten som jeg syns er spesielt tankevekkende er når hun sier "Its a new dawn" Its a new day" "Its a new life". Det jeg tror hun mener med dette er at uansett hvordan dagen før var, kommer det alltid nye muligheter, og at en dag er den første dagen resten av ditt liv.
Jeg tror også at hun prater om noen som har hatt det ganske vondt og dårlig, men plutselig ser livets lyse side, og det som gjør livet så spesielt. "It's a new day" kan også bli tolket på den måten.




fra http://www.youtube.com/watch?v=22kPiPILteQ

Ingen kommentarer: